Elämäni espoolaisrouvana

Stereotyypin murtamista ripauksella (itse)ironiaa. Pitkään haudutettuna.

Siivoussuorituksen optimointi

Jätä kommentti

IMG_20160618_170449

Urheilu – mikä ihana tekosyy tarttua silitysrautaan

En kuulu niihin ihmisiin, jotka viihtyvät sekasorrossa ja julistavat, että siisti koti on merkki hukkaan heitetystä elämästä. Minusta siivous on ihan mukiinmenevä tapa viettää esimerkiksi lauantaipäivää. Kodin ei tarvitse olla tiptop, mutta kyllä puhtaassa kodissa, jossa kaikilla tavaroilla on oma paikkansa, on mukavampi elää ja hengittää.

Tänään siivoillessani totesin, että siivousmaratoniin pätevät pitkälti samat lait kuin mihin tahansa muuhun kestävyysurheiluun – suorituksen onnistumisen kannalta on tärkeää huolehtia tietyistä perusasioista. Näin Jukola-viikonlopun kunniaksi päätinkin tiivistää oman monivuotisen harjoittelun tuloksena syntyneen kokemukseni seitsemän kohdan vinkkilistaksi. Tämä tehty tehty aivan teitä ajatellen, rakkaat siivouksenvihaajat!

  1. Muista hiilaritankkaus! Niin kuin mihin tahansa pitkäkestoiseen urheilusuoritukseen, kannattaa siivouspäiväänkin varautua nauttimalla riittävästi hiilihydraatteja – ethän halua paukkujen loppuvan kesken vessanpytyn jynssäyksen. Mukavaa päivää on turha pilata nälkäkiukulla. (Kokemukseni mukaan kiukusta on hyötyä vain kylpyhuoneen jynssäämisessä ja mattojen piiskaamisessa, enkä niihinkään suosittele nälän aiheuttamaan väsynyttä kiukkua, vaan mieluummin jonkun kusipään aiheuttamaa punaista raivoa.) Itse hoidin hiilaritankkauksen nauttimalla aamulla tuorepuuron lisäksi kauranappeja taatelimönjällä. Ohje taatelimönjään löytyy Hesarin Kiusauksessa-blogista. On myös hyvä varmistaa, että jääkaapisssa on ruoantähteitä, joita voi lämmittää lounaaksi ja päivälliseksi. Energiageelien mukana kantaminen on liioittelua. Pahimpaan hiukomiseen voi nauttia vaikka muutaman palan laadukasta suklaata.

    IMG_20160618_092232

    Taatelimönjä tai taatelikinuski. Maku muistuttaa hieman ranskalaista confiture de marronsia.

  2. Keskity omaan suoritukseen aka siivousrauha. Siivouspäivänä on parasta eliminoida kaikki siivousta mahdollisesti häiritsevät tekijät kuten ystävät, perheenjäsenet tai muut huomiota vaativat tehtävät. Älä siis sovi siivouspäiväksi tapaamisia, kuvittele ehtiväsi soittaa äidillesi tai tehdä mitään muutakaan tähdellistä. Pidä fokus omassa tekemisessä. Perheenjäsenet on syytä poistaa paikalta ärsyttämästä tai häiritsemästä omilla vaatimuksillaan. Parina tai ryhmänä eteneminen toimii vain, jos kaikilla on sama päämäärä, yhteinen tahtotila ja vahva tsemppi päällä! Totaalisen siivousrauhan toteutumiseksi optimaalista on, jos sää on susisurkea. Silloin ei tule kiusausta karata aurinkoon! Suomessa auringonpaiste on varsin pätevä syy lykätä siivousta seuraavaan viikonloppuun.IMG_20140720_130338
  3. Etene loogisesti, ajatus edellä. Siivouksessakin on oma logiikkansa, joskin jokaisella himosiivoojalla on myös omat rituaalinsa ja neuroosinsa. Minä tykkään aloittaa imuroinnilla, ja etenen huushollissa aina ylhäältä alaspäin. Näin koirankarvat eivät lentele pitkin kämppää samalla kun huseeraan portaissa edestakaisin. Seuraavana siivoan keittiön, koska likainen keittiö on ällö ja puhtaus puoli ruokaa. Puhdas keittiö myös nopeuttaa pakollisia tankkaussessioita. Jääkaappia putsatessa voi toisella kädellä kirjoittaa ostoslistaa, ja jos jossain vaiheessa päivää on pakko käydä kaupassa, niin on se vaan niin paljon mukavampaa laittaa ruokatarpeet putsattuun jääkaappiin kuin asetella uusia purnukoita jonnekin homehtuneen juuston ja kuivuneiden kastiketahrojen väliin. Papereiden järjestelyn jätä aina viimeiseksi, koska vihaan sitä. Epämiellyttävimmät hommat kannattaa aina jättää viimeiseksi, sillä jos sattuu kuolemaan reitin varrelle, niin eipähän ole ainakaan tehnyt turhaan sitä ärsyttävintä hommaa. Palkitseminen on joskus viisasta aloittaa jo ennen paperisouvia. Esimerkiksi lasi viiniä saattaa nostaa ärsytyskynnystä ja antaa tarvittavaa lisäpuhtia loppumetreille.
  4. Pukeudu lajin edellyttällä tavalla uusinta teknologiaa unohtamatta. Parhaat siivousvaatteet ovat ns. rönttävaatteet, joissa voi vapaasti kontata lattioilla ja jotka eivät mene pikku roiskeista pilalle. Koska siivotessa tulee kuuma, on asun on oltava kevyt mutta kuitenkin tarpeeksi lämmin ja peittävä, jottei ennen jokaista roskakatoksella käyntiä ja tuuletusreissua tarvitse hukata aikaa pukeutumiseen. Pitkällinen siivoaminen turvottaa jalkoja siinä missä juoksulenkkikin, joten kompressiosukat tulevat tarpeeseen. Huonosti valaistuissa kohteissa otsalamppu parantaa sihtiä. IMG_20160618_210820
  5. Käytä kuuloaistia kirittämiseen. Koska siivous ei vaadi suurtakaan ajattelua, voi samalla kuunnella jotain kiinnostavaa tai hakea vaikka musiikista sopivaa jynssäysrytmiä tai rentoa fiilistä. Tänään kuuntelin pari podcastia ja yhden työhön etäisesti liittyvän radiotallenteen. Tiskaamiseen sopii mielestäni parhaiten salsa tai jokin muu lantiota keinuttava musiikki.
  6. Tuulettele somessa. Jos lataat urheiluharrastuksesi parhaat palaat sosiaalisessa mediassa, niin miksi et jakaisi siellä tietoa myös siivoukseen liittyvistä uroteoistasi?
  7. Palkitse itsesi hyvästä suorituksesta. Palkinto voi olla mitä tahansa mistä tykkäät. Siivouspäivän iltoina minä möllötän. Istun sohvalla, syön ja ihailen kätteni jälkeä. Katson televisiota. Tänään katson Jukolaa niin kauan kunnes nukahdan.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s